top of page
  • לילך קורן

איך לעבור לטיפול פסיכולוגי בוידאו?


בימים כתיקונם, טיפולים לרוב נערכים פנים אל פנים, בקליניקה של הפסיכולוג.ית. עם זאת, ההנחיות האחרונות לשמירת "ריחוק חברתי" מקשות על האפשרות להמשיך טיפול באופן זה, דווקא בתקופה בה המתח והעומס הנפשי יכולים להיות מציפים מתמיד.


אז מה עושים?

למרבה המזל, הטכנולוגיה הזמינה לנו כיום מאפשרת לקיים טיפול פסיכולוגי גם ממרחק, באמצעות וידאו. טיפול פסיכולוגי מקוון קיים כבר שנים רבות, זהו תחום מוכר ונחקר וחלק גדול מהפסיכולוגים מטפלים בוידאו גם טרום ימי הקורונה. זהו פיתרון מצוין עבור ישראלים שגרים בחו"ל, מטופלים שעברו לעיר מרוחקת, מטופלים שמתקשים להתנייד, ועוד.


מעבר מטיפול פנים אל פנים לטיפול בוידאו, מעורר מספר שאלות ותהיות:


אז... זה לא יהיה מוזר?


מפגש אישי בחדר המוכר של הפסיכולוג.ית, בשעה הקבועה, מייצרים מה שנקרא בשפה הפסיכולוגית "סטינג" – חוויה של "מסגרת" קבועה ומכילה. לכן, מעבר לטיפול מקוון עלול להיות לא פשוט לעיכול, לפחות בהתחלה. עם זאת, פסיכולוגים מדווחים כי מרבית המטופלים מוצאים שהמעבר למדיום המקוון "עובר חלק" יותר מכפי שציפו.

נסו לתת לעצמכם זמן להתרגל לשיטה החדשה, ייתכן שפגישה אחת או שתיים תהיינה מעט מאתגרות, אך עם הזמן, לומדים להתרגל.


האם זה אפקטיבי?


מחקרים רבים מראים שטיפול מקוון אפקטיבי באותה מידה כמו טיפול פנים אל פנים, עבור מגוון אוכלוסיות ומגוון סוגים של קשיים נפשיים.


גם טיפול בילדים יכול להערך באופן מקוון ולהיות אפקטיבי. ייתכן והעובדה שהילדים של היום "נולדו לתוך הטכנולוגיה" גורמת לכך שהם מרגישים מאוד בנוח עם אפשרות זו.


מעבר לכך, תרומה נוספת לאפקטיביות הטיפול, מצויה בשמירה על רציפותו. אמנם קיימת אפשרות להפסיק את הטיפול עד לזמן בו ניתן יהיה לחזור למפגשים בקליניקה, אך כדאי לזכור ששמירה על רציפות הטיפול תורמת משמעותית לאפקטיביות שלו.


איך כדאי להתכונן לפגישות המקוונות?


ישנן מספר הנחיות שיכולות להפוך את המפגש לקל יותר:

רצוי לוודא שהמחשב עובד כראוי לפני המפגש. מומלץ לבדוק מראש את תקינות המצלמה, השמע והמיקרופון, דרך הגדרות התכנה בה בחרתם (אופציה פופלארית היא תוכנת Zoom, אך קיימות אופציות נוספות כמו סקייפ, ווטסאפ ועוד).


מומלץ מאוד לקיים את המפגש ממחשב נייח או נייד ולא מטלפון נייד, זאת מכיוון שבמכשיר הנייד לרוב המסך קטן משמעותית


פרטיות ונוחות – חשוב לקיים את המפגש מחדר בו יש לכם פרטיות ותוכלו להרגיש בנוח לשוחח, כמו גם לשבת בנוח לאורך זמן. הכינו לכם כוס מים או שתייה חמה, וכמובן – טישו.


על מנת לשמור על איכות שיחה טובה ולהמנע מניתוקים מרגיזים, ודאו שאתם נמצאים בחדר בו יש קליטת אינטרנט טובה, סגרו במחשב חלונות פתוחים וסגרו תכנות של הורדת סרטים או מוסיקה (למיטיבי לכת - אפשר לאתחל את המחשב לפני הפגישה).


זמן עיכול – ייתרון משמעותי של טיפול מקוון הוא החיסכון בזמן הנסיעה הלוך וחזור לפסיכולוג.ית. עם זאת, זמן הנסיעה לרוב מספק "חיץ" בין הטיפול, שיכול להיות אינטנסיבי ומעורר רגשית, לבין החזרה לשגרה. לחזור ישירות לטיפול בילדים מיד אחרי הפגישה, למשל, יכול להיות מאתגר. לכן, נסו לשמור על עוד כמה דקות של פרטיות לאחר הפגישה, כדי לעבד אותה.


לסיכום

מעבר לטיפול בוידאו יכול לעורר לבטים, שחשוב להעלות בפני הפסיכולוג.ית. קשה לדעת מראש אם זו ההחלטה הנכונה עבורך, אך תמיד ניתן לנסות מספר פגישות מצומצם ולבדוק את האפשרות. אם תצלחו את המעבר, זו יכולה להיות דרך נוחה מאוד להמשיך בטיפול. הפוסט פורסם במקור בעמוד פסיכולוגיה קלינית מדוברת


30 צפיות0 תגובות
bottom of page